måndag 31 augusti 2009

Pomodoro - Tomat

I våras så köpte jag fyra olika sorters tomatpantor. Plantorna växte och blommade ganska mycket. Däremot tycker jag väl inte att det har blivit fullt så många tomater. Det finns några gröna som hänger på varje planta - får väl ta in dem snart för att få dem att mogna. En och annan har blivit röd och vi har kunnat plocka direkt från plantan.


Här hos oss går det åt en massa tomater och alla som har odlat tomater själv, vet att de köpta inte smakar lika smaskigt som de egenodlade. Vi har fått stödleveranser från "mormor och morfar" några gånger och de går åt som smör i solen. Den här rackaren är dock från vår egen odling - en riktigt stor bifftomat.


Något som är så himla gott är ju Mozzarella varvat med tomat och basilika, kryddat med salt, peppar, och citron -olivolja. Det är som rena "godiset" Gissa om jag blev glad när jag hittade detta fat i affären. Jag riktigt såg hur Mozzarellan låg där på fatet med tomaterna. Gröna/gula oliver säger jag inte nej till. Detta och en grillad köttbit, kanske ett glas rött vin till är ganska svårt att slå enligt mitt eget tycke. Visst, sedan är ju smaken som baken - men JAG tycker om det.

2 kommentarer:

  1. Jösses, vad det såg smarrist ut. Vilket läckert fat du fått tag på! Jag kan tänka mig att göra en avlång Landgångssmörgåstårta (oj, vilket långt ord :o)på den.

    Tomater har jag inte själv odlat men smakat och det är klart skillnad mot dem man köper. Jag har förresten ätit en röd vindruva från vår köpta ranka. Mäkta stolt är jag tänk att plantan lever och frodas än ;o)

    Ha en bra dag / Kram Eva-Lena

    Ps. Jag tror att jag fångade din bror på bild igår på hockeyn....fast jag är inte säker att det var han?? :)

    SvaraRadera
  2. Åh en egenodlad vindruva - redan!? Du är ju en lyckans ost du! Posta ett druva till mig:)

    Det finns bara en som ser ut som min bror, ingen annan kommer ens i närheten:)Ha!

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...